TCU.in.ua / Контрольовані операції / Процедура попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях (APA)

Процедура попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях (APA)

Україні вже 10 років діють норми трансфертного ціноутворення (далі – ТЦ), які були запроваджені з 1 вересня 2013 року та стали важливим інструментом протидії ухиленню від оподаткування та забезпечення стабільності дохідної частини бюджету.

Процес встановлення законодавчих правил з ТЦ супроводжується імплементацією до Податкового кодексу України (далі – Кодекс) настанов ОЕСР, кроків Плану дій BEPS, правил GAAR, приєднанням до обміну за стандартами CRS/CbC та загальним активним рухом до Євроінтеграції.

Зокрема, крок 14 Плану дій BEPS запроваджує Механізми вирішення спорів у рамках двосторонніх угод про уникнення подвійного оподаткування (Mutual Agreement Procedure), які передбачають право платника податків на звернення до компетентних органів країн-учасниць конвенції з метою вирішення спорів між платником податку та податковим органом.

Процедура попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях (АРА – від англ. «Advance pricing arrangement») до введення правил ТЦ була відсутня у вітчизняному податковому законодавстві. Нормативно-правовими актами, які регламентують попереднє узгодження ціноутворення у контрольованих операціях в Україні, є: Податковий кодекс України (пункт 39.6 «Попереднє узгодження ціноутворення у контрольованих операціях» статті 39 «Трансфертне ціноутворення» Розділу І); постанова Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2021 року № 1114 «Про затвердження Порядку попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях, за результатами якого укладаються договори, що мають односторонній, двосторонній та багатосторонній характер, для цілей трансфертного ціноутворення».

Відповідно до підпункту 39.6.1 пункту 39.6 статті 39 Розділу І Кодексу: «Попереднє узгодження ціноутворення у контрольованих операціях є процедурою між великим платником податків та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, під час якої узгоджуються критерії для визначення відповідності умов контрольованих операцій, що здійснюються або будуть здійснені великим платником податків, принципу «витягнутої руки» на підставі договору на обмежений строк».

Процедурою попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях може скористатися лише великий платник податків. Згідно з підпунктом 39.6.1.1 підпункту 39.6.1 пункту 39.6 статті 39 Розділу І Кодексу предметом попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях можуть бути, зокрема, але не виключно: – види та/або перелік товарів (робіт, послуг), що є предметом контрольованих операцій; – методи або комбінація методів встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки»; – перелік джерел інформації, які передбачається використати для встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки»; – строк, на який узгоджуються ціни у контрольованих операціях; – допустиме відхилення від встановленого рівня економічних умов здійснення контрольованих операцій; – порядок, строки подання та перелік документів, які підтверджують дотримання узгоджених цін у контрольованих операціях.

Інші умови попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях визначаються за згодою сторін. За результатами попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях укладається договір, який підписується керівником великого платника податків або його уповноваженою особою та керівником (заступником керівника) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (далі – ДПС) (підпункт 39.6.2 пункту 39.6 статті 39 Розділу І Кодексу).

Такий договір має односторонній характер. У разі залучення до процедури попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях іноземного державного органу, уповноваженого адмініструвати податки і збори в державі, резидентом якої є сторона контрольованої операції (за умови наявності міжнародного договору (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування між Україною і такою державою), договір, укладений за результатами такого узгодження між великим платником податків та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, має двосторонній характер.

У разі залучення до процедури попереднього узгодження ціноутворення двох і більше державних органів, уповноважених адмініструвати податки і збори в державі, резидентом якої є сторона (сторони) контрольованої операції (за умови наявності міжнародних договорів (конвенцій) про уникнення подвійного оподаткування між Україною і такими державами), договір, укладений за результатами такого узгодження між великим платником податків та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, має багатосторонній характер.

На сьогодні у міжнародній практиці прослідковується тенденція щодо зростання частки договорів, що мають двосторонній характер або багатосторонній характер з процедур попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях, що порівняно з договором, який має односторонній характер, значно зменшує потенційні ризики подальшого оскарження договорів попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях, у т. ч. з боку іноземних компетентних органів.

Згідно з рішенням Уряду України від 28 жовтня 2021 року № 1114, затверджено Порядок попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях, що регулює укладання односторонніх, двосторонніх та багатосторонніх договорів для трансфертного ціноутворення (надалі – Порядок). Цей Порядок визначає:

  • Порядок подання та розгляду заявок на проведення попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях;
  • Перелік документів, необхідних для проведення цієї процедури;
  • Підстави для внесення змін до чинного договору, його продовження або дострокового припинення;
  • Підстави для завершення процедури;
  • Підстави для припинення або продовження строку дії договору.

Після успішного узгодження умов, критеріїв та інших аспектів контрольованих операцій, укладається договір між Державною податковою службою та платником податків. Дія цього договору обмежується строком, що не перевищує п’ять років (за винятком, якщо сторони домовились про інше). По закінченні строку, за згодою обох сторін, договір може бути продовжений.

Важливим аспектом для великих платників податків є стабільність умов договору. Відповідно до Порядку, умови договору залишаються незмінними при зміні податкового законодавства, внесенні до нього змін, припиненні дії або втраті платником податків статусу великого платника. Якщо податкове законодавство зазнає змін, сторони можуть внести відповідні корективи до договору. У разі незгоди із запропонованими змінами, дія договору припиняється.